Påskresan

Av | 26 april, 2019

Vilken fantastisk påsk vi fick i år! Husbilen och vi åkte till Norge för att hälsa på släkt och vänner. Vi fick även tid att se oss omkring i fina Fredrikstad och gjort ett litet verkstadsbesök med husbilen. På toppen av allt var det härligt vårväder hela helgen!

På väg till Norge

Skärtorsdag tog jag husbilen till jobbet och Pär kom efter med buss lagom till arbetsdagen var slut vid tretiden för att spara lite tid. Siktet var inställt på Karlskoga, men misstanke fanns att det kunde vara fullt. Först ett par stopp i Uppsala för att handla och fylla gasol, sen blev det stopp i en timme på motorvägen mellan Enköping och Västerås på grund av olycka. När vi äntligen kom fram till Karlskoga vid åtta var det helt fullt och flera husbilar cirkulerade och letade efter plats. Nästa försök blev Kristinehamn. Där var det också fullt och man hade börjat fylla upp Lidl-parkeringen på andra sidan vägen. Det frestade inte oss, så vi åkte vidare till Karlstad. På ställplatsen vid Mariebergsskogen parkerade vi på sista lediga platsen och kunde äntligen få oss lite middag strax efter nio.

Morgongympa och läggning av en geocache innan vi lämnar Karlstad

Gamla fina Fredrikstad

Morgonen efter var siktet inställd på Fredrikstad där våra vänner redan hade parkerat sin husvagn på Aktivitetsbyen Gamle Fredrikstad. Campingen ligger jättebra till med korta promenader både till Kongsten Fort och Gamlebyen i Fredrikstad. Här fanns även möjlighet att spela golf, fotbollsgolf, äventyrsgolf och tennis. Om man inte har huset på ryggen finns både stugor och motell att hyra. Vi hade huset på ryggen och nöjde oss med att utforska omgivningen utan att testa någon av sporterna, men det är inte omöjligt att vi återkommer för en runda golf!

För er som inte har koll på geografin, så ligger Fredrikstad på östsidan av Oslofjorden, inte så långt från gränsen mot Sverige. Jag är född och uppvuxen lite längre norrut på andra sidan fjorden och har bara gjort ett par snabba visiter här tidigare, så det var trevligt att se sig omkring lite mera i mitt kära hemland.

Fredrikstad har rötter tillbaka till 1567. Staden etablerades efter att svenskarna brände ner grannstaden Sarpsborg under det nordiska sjuårskriget. Fredrikstad skulle vara enklare att försvara och det fanns goda levnadsförutsättningar. Staden sägs i dag vara Nord-Europas bäst bevarade fästningsstad.

Vi besökte Kongsten Fort och strosade en liten runda i Gamlebyen. Jättetrevliga områden som ni kan se av bilderna nedan! Vi hade tyvärr alldeles för lite tid här och kommer återkomma för att se oss runt mera!

Kongsten Fort
Gamla hus på Kongsten Fort
Vindebroen
Fina trähus i Fredrikstad

Hemma i Hof

Från Fredrikstad var det ett par timmars resa inkluderat färja över Oslofjorden innan vi kunde parkera på gatan hemma hos mamma. Under tiden vi var där hann vi med ett besök på den kinesiska restaurangen Golden Crown i Horten. Restaurangen vi hade tänkt besöka hade stängt hela påsken, men Golden Crown är ett säkert kort och är en av de bästa kinesiska restaurangerna jag har ätit på, så det gick bra ändå.

Söndagen gick resan till valfångarstaden Sandefjord för att hälsa på syster och äta trøndersodd. Det var första gång för oss alla och det var riktigt gott. Trøndersodd är typ köttsoppa med både får- och nötkött och den omtalas som nationalrätt och äts vid festliga anledningar i fylket Trøndelag, mitt i Norge. Vi hade aldrig ätit det, men äter det gärna igen!

Valfångarmonumentet i Sandefjord
God trøndersodd

Hemresan

Måndag var det dags för hemresa. Denna gång valde vi att köra tunneln under Oslofjorden. Vi hade räknat med mycket trafik, men det var lugnt hela vägen till Karlskoga där det äntligen fanns lediga platser! Vi hade tagit en extra ledig dag för att göra täthetskontroll av husbilen i Örebro på vägen hem, så vi kunde njuta av solen i Karlskoga både på kvällen när vi kom fram och på förmiddagen innan vi behövde åka vidare.

Solnedgång över Möckern
Morgonmys sista morgonen!

Förra året var det lite fukt i garagedörrarna, men dom gjorde en åtgärd som förhoppningsvis skulle hjälpa. Tyvärr hade det inte hjälpt, så nu kommer det fixas som ett garantijobb till hösten. Under tiden bilen var på verkstaden kollade vi lite på både nya och begagnade husbilar och vi konstaterar fortfarande att vi är mycket nöjda med den vi har och att det kommer bli svårt att hitta en som uppfyller våra krav när det blir dags att byta…

Innan vi lämnade passade vi på att köpa toatabletter, medel till gråvattnet, ett par nya positionslampor, nytt lock till elanslutningen och en dörrhållare till den ena garagedörren. Så nu har husbilen fått en liten makeover och är klar for fortsatta äventyr!

6 svar på ”Påskresan

Ja, vi kosa oss. Vi kommer helt sikkert tilbake til Fredrikstad og vi elsker plasser ved vann! 😀

1. Britt-Marie Lundgren

Så fina bilder från Fredrikstad. Lars har varit där på mc för några år sedan och vi har flera gånger pratat om en husbilstur till södra delarna av Norge, men det ser nästan ut som om det inte blir i år heller…
    Vi skulle behöva lite fler dagar i veckan., trots att jag också börjat smaka på pensionärslivet.

Ja, Fredrikstad (som så många andra platser) måste vi nog åka tillbaka till! Och som heltidsarbetande känner jag helt klart till behovet at flera veckor per månad….

En tur till Norge tycker jag ni ska ta! Det finns så mycket fint! Vår nästa resa, förutom att hälsa på släkten, blir nog så långt nord och öst det går i Norge. Platsen i Karlskoga är jättefin, men tyvärr också jättepopulär, det gäller att komma vid rätt tidpunkt för att få plats.