Mackmyra Bruk, geocaching och shopping

Av | 28 augusti, 2019

Sista husbilshelgen innan vi ska på en liten längre resa blev en blandning av nytta och nöje. Och vi uppfyllde nog minst 30 av punkterna på vår lista över 41 anledningar att vi älskar att resa med husbil.

Övernattning i Älvkarleby

Vi började med en övernattning i Älvkarleby, där vi även var i våras. Den gång blev det lite promenader i området, denna gång blev det middag och en lugn kväll i husbilen innan vi ställde väckarklockan och gick och la oss. Vi stod helt ensamma på ställplatsen och receptionen hade stängt när vi kom, så vi fick inga nycklar till servicehuset. Det vill säga, vi hade kunnat ringa ett nummer för att få kod till en låda där det fanns nycklar. Vi fick i stället halv pris på övernattningen då vi inte nyttjade detta. Det blev tyvärr inga foton tagna när vi var i Älvkarleby, så klicka in er på inlägget från förra besöket om ni vill se hur det ser ut i området.

Geocachingevent

På programmet för helgen stod ett geocachingevent vid Skidstavallen i Gävle. Ett event med fika och många nya cacher och framför skulle det bli trevligt att träffa många vi inte sett på ett tag! Det började med fika och trevliga samtal runt borden. Sen släpptes de nya cacherna och vi bestämde oss för att gå en runda på 2,5 kilometer och 11 nya cacher i området runt eventplatsen. Vi blev en grupp på cirka tio personer som gick tillsammans och hade trevligt. Det blev en fin promenad och vi hittade alla cacherna utan några större problem.

Litet gulligt hus på vår geocachingrunda
Och en massa lingon vi inte hann plocka!

Ställplats vid Mackmyra Golf

Efter geocachingeventet åkte vi till ställplatsen vid Mackmyra Golf där vi hade bokat plats. I bland väljer vi plats utifrån aktivitet och det var planerat shopping och frisörtid på Valbo Köpcentrum dagen efter. Det var stora och bra platser, men vi tyckte nog det var lite dyrt med 250 kr. då de enda faciliteterna var enkel dusch och toa. En liten runda med gräsklipparen på platsen hade inte heller skadat.

Fina ställplatser vid Mackmyra Golf
Närmsta granne med en hästhage.

Mackmyra Bruk

Ett par hundra meter från ställplatsen vid Mackmyra Golf ligger Mackmyra Bruk. När vi checkade in fick vi en broschyr med information och en karta över området. Vi hade redan varit ute på skogspromenad tidigare på dagen, men bestämde oss för att det fick blir en kvällspromenad i parkerna runt bruket också.

Enligt broschyren så anlades Mackmyras första stångjärnssmedja av bönder redan på 1500-talet. Från början var det en lönsam bisyssla för bönderna, men på mitten av 1700-talet börjar omvandlingen till ett riktigt järnbruk. I början av 1800-talet uppförs herrgården och Olof Elfbrink som köper den i 1814 bygger ut smedjan, anlägger parken och bygger upp kontor, smedsbostader och ekonomibyggnader. Redan på slutet av 1800-talet blir dock konkurrensen mellan järnbruken för stort och verksamheten läggs ner och flyttas.

Många år senare, i 1999, destillerades de första dropparna av Mackmyra Whisky här. Tyvärr är det lite otydligt för mig om det fortfarande finns verksamhet vid Mackmyra Bruk och om den är möjlig att besöka efter att besökscentret och gravitationsdestilleriet öppnade vid Mackmyra Whiskyby i 2010.

Förutom parken och byggnaderna där, så fanns det både permanent och tillfällig konst att titta på vid vår lilla kvällspromenad. Här har ni några foton!

Själva herrgården låg lite gömd bakom träden
Flera härliga alléer
Gulliga små skyltar vid varje träd i den ena allén
Konst i parken
Ett helt träd med dessa.
Och några svanar på cykel

Dragon Gate

Efter utförda ärenden och lunch på Valbo Köpcentrum tillsammans med pappa som mötte upp oss med sin husbil, åkte vi i kolonn vidare till Dragon Gate. Har ni åkt E4:an mellan Uppsala och Gävle har ni säkert både sett skyltarna och byggnaderna vid Dragon Gate. Ni kanske även har stannat där?

Dragon Gate är en liten bit av Kina i Sverige. Det var tänkt att vara ett affärs- och kulturcentrum. Kineserna som byggde och drev det från början satte verksamheten i konkurs, men sen i våras har det smygstartat igen med nya ägare. Vi har stannat här ett par gånger tidigare och även ätit på restaurangen som fanns tidigare. Denna gång gick vi bara en runda och kollade ute på det stora platsen och inne i några av byggnaderna. Lika imponerade av detta område varje gång vi stannar där! Här har ni några foton.

Porten till Dragon Gate
Den stora byggnaden, hotellet, som man ser från vägen
Terrakottaarmén

4 svar på ”Mackmyra Bruk, geocaching och shopping

1. Britt-Marie Lundgren

Vilket fint genrep det blev inför er semester, fint väder och flera olika upplevelser.
    Jag var tvungen att gå tillbaka och titta på ditt inlägg om anledningar att åka husbil och jag säger nu som då att vi nog skriver under dem alla.

Ja, det blev åter en trevlig helg, men nu laddar vi för några flera dagar!

2. FREEDOMtravel

Jaså, har det där Dragongate öppnat? Vad kan man göra där då? Har ju åkt förbi flera gånger … Trevligt om det faktiskt görs något av det! Den riktiga terrakottaarmén har jag sett i Xian i Kina 🙂

Det mesta var öppet så man kunde går runt och kolla, det finns ett café där och dom verkade ha nån app som man kunde använda för att hitta Drakens hemlighet eller något sånt. Kul att gå runt och kolla. Tror inte dom är klara med allt som kommer att öppnas där än dock.