Jena, Gotha, Coburg och Bamberg

Av | 11 juni, 2018

Hui vad dagarna går fort när man har roligt! Sen förra inlägget har vi hunnit med Jena, Gotha, Coburg och Bamberg och nu sitter vi på en camping i Estenfeld utanför Würzburg och lyssnar på att det äntligen regnar! Vi har haft lite för varmt väder nästan hela resan enligt min smak, men fördelen är att man tar det lugnt och att man kan sitta ute länge på kvällarna.  I dag var det äntligen dags för solen att få en paus och förhoppningsvis får vi lite bättre temperatur för aktiviteter när det regnat klart.

Jena

Efter Lübbenau hade vi sen länge planerat att åka till Gotha för ett event i samband med vår hobby, geocaching.  Eventet föregicks av flera event i alla kommuner i Thüringen och efter att ha kollat igenom utbudet bestämde vi oss för att åka till Jena.  Campingen i Jena besökte vi även i 2006.  Den gång var vi på resa med husvagn i samband med fotbolls VM tillsammans med ett par kompisar.  Vi hade en liten VM-paus här, och vi gillade platsen då och tyckte det skulle vara trevligt med ett återseende.  Vi gillar ”favoriter i repris”!.  Campingen var lika pittoresk som vi mindes det och vi fick en härligt skuggig plats!

Campingen har en gammal spårvägsvagn som reception och är endast bemannat ett par timmar på förmiddagen och sen från klockan fyra och ett tag utöver kvällen.  Alla faciliteter var enkla, men allt fanns och fungerade bra.  Det finns ett kylskåp med självbetjäning och betalning i en burk där man kunde köpa öl och det finns en egen campingkatt.  En av kvällarna vi var där grillades det och det fanns grillmat och kaffe och kakor att köpa.  Mycket avspänd och trevlig stämning.

Receptionen på Jena Camping.

Vi cyklade runt lite och gjorde en promenad i centrum, men besökte inga speciella sevärdheter.  Carl Zeiss, han med optiken, kommer från Jena och mycket verkar handla om honom.  Det finns ett Zeiss-planetarium och den mest iögonfallande sevärdheten är Jen-Tower som man ser från nästan över allt och som ligger mitt i centrum.  Själv tyckte jag det var roligt att vi hittade ett ”Pulverturm” med tanke på att jag arbetar med pulver.

Jen-Turm i Jena, mitt i centrum

Boxberg, Gotha

Efter Jena var det dags att förflytta sig till den gamla galoppbanan Boxberg i Gotha där vi skulle stå en natt på eventcamping.  På väg dit behövde vi dock ta ut lite kontanter och gjorde ett besök i centrum av Gotha.   Ett mycket trevligt centrum där vi kom förbi en Ratskeller-restaurang, det vill säga restauranger som ligger i källaren på (gamla) rådhus.  Vi har besökt Ratskeller-restauranger i många städer och det har nästan alltid varit mycket trevliga och haft bra mat.  Endast i Lübeck har vi blivit besvikna över kvaliteten på maten, men lokalerna är värda ett besök.   Detta var den andra Ratskeller vi besökte på denna resa, vi besökte ju även den i Babelsberg innan vår promenad över Spionernas bro!

Kyrkan på torget i Gotha, vi såg avslutet på ett bröllop och början på ett annat under tiden vi åt på en restaurang i närheten.

Efter en promenad och en matbit i Gotha åkte vi till dagens Boxberg och installerade oss på eventcampingen.  Där fick vi syn på en grannes snygga spännband till markisen, så om vi inte hittar något bättre under resans gång blir det till att beställa när vi kommer hem.  Den gamla galoppbanan används för tiden inte för galopp, men det fanns många spår av detta.  Häftigt gammalt ställe och roligt att få komma hit och träffa likasinnade.

Oddstavlan

Jockeyvågen

Coburg

Efter Gotha hade vi inte riktigt bestämt vart vi skulle åka, men vi hade bestämt att vi skulle göra en liten promenad i Coburg.  Det fanns en gratis ställplats där och vi passade på att använda den som parkering.  I princip var inte ställplatsen mera än några uppmärkta rutor längst in på parkeringen vid en idrottshall som såg övergiven ut.  Viss service fanns att nyttja på en bensinmack längre bort.  Väl, vi parkerade där och promenerade den halva kilometern det var bort till torget.

Vi gick igenom en port i gamla stadsmuren och det var loppis på gatorna runt torget och på torget.  Det fanns mycket fint vi kunde ha köpt som souvenirer, men det blev inga affärer.  Coburg hade som de flesta städer i Tyskland ett mycket trevligt torg.  Går det att bli trött på denna härliga arkitektur och korsvirkeshus??

När vi kom tillbaka till husbilen blev det en liten lunch och vi bestämde oss för att åka vidare till Bamberg.

Bamberg

Bamberg har vi besökt tidigare, men då bodde vi på hotell.  Faktiskt så var det det uppgraderade hotellrummet vi fick den gång som inspirerade oss när vi rustade badrummet hemma! Denna gång fick det bli ställplatsen som ligger cirka en kilometer från centrum och har plats med 25 husbilar.  Här skulle det betalas med mynt och vi fick ta hjälp av en granne som kunde växla för att få ihop till 15 Euro.  Vi brukar alltid ha så mycket mynt när vi reser i Tyskland, men nu som vi åker med husbilen så går det åt mynt hela tiden.  Vi passade därför på att växla till oss lite av en servitris senare på kvällen.

Vi har cyklat mycket på resan, men i Bamberg valde vi att promenera in till centrum.  Vi strosade runt lite bland ännu flera korsvirkeshus, utsmyckade byggnader och vackra broar innan vi behövde lite förfriskningar.  Bamberg ligger i området Franken som är känd för alla sina ölbryggerier.  Bara i Bamberg ligger det 11 bryggerier och i området runt cirka 60 bryggerier som gör flera än 400 sorters öl.  VI gjorde en öltour förra gången vi var här, då vi tycker om att smaka på lokala specialiteter om det nu är öl, vin, mat eller annat.  Denna gång blev det en ”kellerbier” och en ”rauchbier” från lokala bryggerier.  Rauchbier, eller rökigt öl är en specialitet här i området, personligt tycker jag den från Schenkerla-bryggeriet är den bästa.

Klassisk vy från Bamberg. Jag tröttnar aldrig på korsvirkeshus!

Nu har vi förflyttat oss till Estenfeld, där vi kommer vara ett par dagar för att tvätta kläder och för att göra ett besök i Würzburg.  Sen går turen vidare längs Romantische Strasse, eller Romantiska Vägen, en tysk turistväg med ännu flera gulliga, trevliga, tyska städer med korsvirkeshus, slott, fina torg och vackra kyrkor.  Vi har inte lagt upp planen riktigt än.  Vi har gott om tid och kan ta det lite som det kommer och även ta hänsyn till vädret.  Har du besökt några platser längs romantiska vägen?? Berätta gärna om det är något du tycker vi borde se!

4 svar på ”Jena, Gotha, Coburg och Bamberg

1. Anna

Kul att läsa om era upplevelser i Tyskland. Har egentligen bara tänkt att passera hela landet.. kanske bör tänka om lite. Eller så lägger vi mer tid på Tyskland nästa gång vi åker söderöver gång nr.2. Just nu känns det som ett halvår är för kort tid för att hinna med allt utan att känna någon tidspress.

Tyskland har mycket att bjuda på, vi kommer nog nästan bara vara här under våra fyra månader på resa. Skönt att ta det lugnt och inte känna nån press. Inga problem att fylla tiden heller!! Blir mycket kvar till nästa resa.

2. Lena

Vi lägger en månad på Tyskland i sommar. Maken tror det ska räcka, jag bara ler när han säger så…

Haha, en månad är inte mycket när man börjar utforska! Vi har redan insett att vi inte «hinner» allt vi har på listan på våra fyra månader! Listan växer ju dessutom hela tiden! Men Tyskland finns förhoppningsvis kvar ett annat år också…