Inställd flyg och missad mässdag, men snabb ersättning!

av | 17 mars, 2019

Förra helgen skulle vi åka till Berlin för att besöka resemässan ITB Berlin. Planen var två dagar på mässan, men flygbolaget ville det annorlunda. Vi missade möjligheten att besöka mässan första dagen på grund av en inställd flygning. Det blev trots allt en trevlig helg och det gick snabbt och enkelt att få ersättning, själva informationen på flygplatsen har vi dock lite synpunkter på.

Det kanske blir lite långt, men jag berättar hela händelsen, så ni vet vad ni ska vara uppmärksamma på i fall ni råkar ut för något liknande.

Inställd

Det var närmare två år sen förra gången vi skulle ut och flyga, och förutom att vi precis missade första bussen från parkeringen flöt det på riktigt bra, och vi satt snart inne i terminalen och åt lite och njöt av atmosfären. Det är något speciellt med att sitta på flygplatser, järnvägsstationer och liknade och kolla på folk som är på väg.

Efter maten flyttade vi oss så vi satt nära gaten så vi kunde ha koll på när det var dags. När det började närma sig kom dock beskedet att det skulle bli en liten försening då man väntade på ett inkommande crew. Planet fanns redan på plats. Tiden gick och det var lätt att räkna ut att förseningen skulle bli längre än dom först sagt och sen kom till slut beskedet att flygningen hade ställts in på grund av en sjuk pilot.

Cancelled…

Alla skulle bokas om med automatik och det var bara att vänta på sms eller att det skulle dyka upp i appen. De som av nån anledning inte ville åka kunde gå till servicedisken och få hjälp där. Vi gick fram till personalen och frågade hur vi skulle göra med bagaget.  Fick till svar att om ombokningen blev till senare samma kväll skulle bagaget bokas om också, men om ombokningen skulle bli dagen efter behövde man hämta ut den.  

Gaten var rätt nära servicedisken, och vi visste att det fanns sittplatser där, så vi gick dit för att att vänta på ombokningen. Det visade sig att många som skulle ha flugit tillsammans med oss hade gått dit och personalen där upprepade att det ”bara var att vänta tills ombokningen kom elektroniskt”. Tio minuter senare gick plötsligt alla i riktning gaten igen. Vi hade inte hört vad det handlade om, men det visade sig att ingen skulle bokas om till samma kväll, så vi kunde gå till gaten och få hotell och transport dit. Hur hade vi fått reda på detta om vi inte råkat vara i närheten?

Det löser sig

Vi fick hotell och information om vilken buss som gick dit, och hämtade sedan ut bagaget. På vägen dit kom ombokningen på sms (den kom aldrig i appen) och en liten stund funderade vi på att stanna hemma. Flygning tidigt dagen efter via Oslo och Frankfurt och ankomst runt två-tiden i Berlin. Tid för flygbyte under en timme både i Oslo och i Frankfurt som jag inte är nån vidare vän med efter flera dåliga upplevelser tidigare. Bland annat en snöstorm för några år sen.

Efter lite överläggande kom vi fram till att vi trots allt var på väg till vår favoritstad och att det skulle finnas drygt två dagar kvar att njuta av Berlin, så självklart skulle vi åka!

På hotellet var det ny kö, och vi fick vårt rum runt halv tio på kvällen. Hotellet hade fixat med en liten middagsbuffé åt oss. Det fanns listor vi kunde skriva upp oss på för transport tillbaka till flygplatsen morgonen efter. 06.09 skulle vi behöva åka för att hinna med vår flygning. Tur att hotellets frukost öppnade redan 04.00.

Tillbaka på flygplatsen visade det sig att vi kunde ha haft kvar baggagetaggarna från dagen innan, men de hade vi redan slängt. Vi fick gå till special check in för att få nya och lämna vårt bagage. För att skapa lite extra spänning visade det sig då att det ena passet inte var giltigt sen tre månader tillbaka… Det är inte ofta vi har behövt visa pass på denna resa, så vi tog risken då det inte fanns någon tid att skaffa nödpass.

Krångligaste möjliga resa till Berlin

Eller?

Planet till Oslo tog av från Arlanda 30 minuter efter avgångstiden och med tanke på att det var 45 minuter från den ursprungliga ankomsten till ny avgångstid i Oslo blev vi lite stressade. Vi fick information om gate redan på flyget och orienterade oss snabbt när vi kom in i terminalen, gaten till Frankfurt låg bara ett par-tre gater bort, och vi hann med som näst sista par ombord! Puh.

Även från Oslo var det runt 20 minuter försenat och de ursprungliga 50 minuterna i Frankfurt hade nästan halverats! Vi laddade med en liten macka och en tupplur och väl framme i Frankfurt förflyttade vi oss så snabbt vi kunde från område B till område A på terminal 1. Först blev det till att krångla oss förbi en massa folk och sen en lång tunnel där det ena rullbandet stod stilla. När vi kom upp från tunneln visade det sig att vi var framme vid gaten och vi hann fram strax innan dom började boardingen! Puh igen!

Bredvid kön fanns ett stånd där vi kunde köpa dricka och en bretzel, det började bli lunchdags och vi var hungriga. Förutom en liten macka på planet från Oslo till Frankfurt fanns inga möjligheter att få nån mera mat (om vi inte haft en bättre biljett). Planet till Berlin avgick i tid och nån timme senare kunde vi hämta upp vårt bagage som också klarat av denna stressiga resa och påbörja vår Berlinvistelse trekvarts dygn senare än vad det var tänkt!

Äntligen Berlin, ser ni TV tornet?

Vad kan man få för ersättning?

Jag tycker konsumenteuropa.se beskriver bra i vilka situationer man kan ha krav ersättning samt vilket typ av ersättning man har krav på. Jag hade inte så bra koll på detta innan, men läste på lite nu när det blev aktuellt att söka för första gång. Detta inlägg hos Matochresebloggen var också till god hjälp!

Lite grovt kan man få mat och dryck redan vid två timmars försening och ekonomisk ersättning från tre timmars försening till ankomstorten. Den ekonomiska ersättningen beror på avståndet till destinationen och börjar på 250 euro per person. Du kan även få ersättning för utgifter du har på grund av förseningen. Det är viktigt att du spar alla boardingkort och kvitton så du har dessa tillgängliga när du ska ansöka om ersättningen.

I vårt fall flög vi med SAS, och på denna sida står det bra förklarat hur man gör när man ska söka ersättning från dom. Längst upp finns länken för att ansöka om ersättningen. Det är viktigt att du har boardingkort och kvitton tillgängliga, eller att du har dessa avfotograferade eller inscannade och tillgängliga för att bifoga till ansökan. Du behöver även ha kontouppgifter i form av BIC och IBAN tillgängliga då den ekonomiska ersättningen skickas från utlandet.

Om du söker för någon som inte bor på samma adress eller inte har samma efternamn som dig, så behöver du ha en fullmakt eller deras kontonummer också. Jag behövde komplettera med min sambos kontonummer, troligen på grund av att vi inte har samma efternamn. Efter att ansökan var inskickat via hemsidan gick den fortsatta konversationen via epost och det fungerade smidigt.

Jag skickade in ansökan om ekonomisk ersättning en tisdag kväll, fick mejl om att komplettera med kontonummer morgonen efter, och fick direkt svar om att vi skulle få 250 euro per person för försening på resa under 1500 km. Ingen kommentar fanns dock om en outnyttjad hotellnatt jag hade skickat in kvitto på. Jag skickade därför en fråga via epost och torsdag morgon fick jag till svar att även den skulle ersättas. Senare samma dag hade vi fått in alla pengar på våra konton. Jättesnabbt och smidigt.

Ser du bara till att ha alla uppgifter tillgängliga så var det smidigt att ta sig igenom formulären som skulle fyllas i och lägga till de bilagor som krävdes. Detta kan så klart vara olika från bolag till bolag, men för vår del var det inga problem.

Det finns flera företag som hjälper till med detta mot några procent av ersättningen. Om du inte känner dig bekväm med att fylla i och skicka in själva, så kan det absolut vara värt det att kolla på dessa tjänster. Jag har dock aldrig testat några av dessa, så ni får själva göra er research där!

Hemresan då?

Hemresan gick helt smärtfritt. Vi fick visa upp det ogiltiga passet vid ett tillfälle, men personen som kollade på det valde helt tydligt att bortse från den lilla detaljen att det inte var giltigt. Tack för det! Nytt pass är redan beställt. Flyget hem gick enligt plan, shuttlebussen gick fortfarande efter midnatt och bilen var inte översnöat som vi hade fruktat!

Nästa flygresa med samma rutt är bokat till maj, vi hoppas det går bättre då!


8 reaktion på “Inställd flyg och missad mässdag, men snabb ersättning!

    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Ja, det var skönt! Berlin är ju lite som hemma, så det går snabbt att «landa» där även om vi var lite trötta!

      Svara
  1. Desirée travels

    Åh, så bra at dere fikk dekket hotellet dere ikke fikk benyttet dere av! 🙂 Har aldri opplevd noe slikt som dette selv, kun blitt booket om til fly som først gikk senere samme dag, samt nesten blitt stuck i Oslo da det var snøstorm på destinasjonen jeg skulle til (i Nord-Norge). Kjekk påminnelse om at en bør sjekke hva slags rettigheter man har dersom først noe slikt skulle skje. 🙂

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Erstatninga blei jo i det minste et plaster på såret for messedagen vi gikk glipp av. Tror mange ikke veit om disse rettighetene!

      Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Litt kjipt når man er midt oppi det, men det blei så bra som det kunne med de nye forutsetningene!

      Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Ja, det blev årminstone ett liter plåster på såret!

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.