Hur vi blev husbilsägare

av | 1 februari, 2018

Vi tyckte själva att det gick snabbt och spontant när vi blev husbilsägare förra sommaren, men egentligen kanske vi hade en lång startsträcka…  Jag vet inte riktigt när det hela började, men från 2003-2010 gjorde vi en hel del roadtrips där vi campade med tält, och under de resorna observerade vi både husbils- och husvagnscampare både på campingar och ute längs vägarna.  Husvagn kom vi snabbt överens om att det inte var något för oss, men husbilsfolket verkade ha det fint där de stod parkerade på platser med fina vyer, fixade mat och satt i solen och njöt av livet.  Inte drabbades dom av dåligt väder lika mycket som vi som bodde i tält heller.  Rätt tråkigt att springa över en halv camping i regnväder för ett toabesök mitt i natten till exempel.

2009 hyrde vi en bekants husbil över en långhelg för att åka och hälsa på släkt i Norge.  Husbilen var en äldre modell och vi valde att inte nyttja alla faciliteter, men vi gillade upplevelsen.  Vi stannade när det passade oss och fick känna lite på hur det skulle kunna vara.  Inte var det så konstigt att åka en lite större bil heller och det var trevligt att alla husbilsägare hälsade på varann längs vägen.  I samma period var vi även hos ett par återförsäljare och kollade lite, men efter lite eftertanke insåg vi att vi inte skulle utnyttja husbilen för det den var värd med tanke på jobb och andra fritidsintressen som vi hade på den tiden.  Suget har dock funnits där sen dess, och varje vår när husbilarna börjar komma ut på vägarna och campingen vi brukar passera på våra promenader börjar fyllas upp, så blommar en viss dos av avundsjuka upp.

Vår första husbilsresa med hyrd bil.

 

Senaste åren har arbetssituationen ändrats för min sambo och även våra fritidsintressen har ändrats så att vi har mera tid vi kan göra vad vi vill med.  Inga ändringar som gjorts med tanke på husbil dock, men när husbilarna dök upp på vägarna förra våren och vi hade tankarna på långresan i bakhuvudet, så blev suget starkare än vanligt.  Suget blev så starkt att vi började kolla lite på annonser för att se om det skulle gå att hitta en husbil som passade oss till ett rimligt pris och vi räknade lite på hur det skulle påverka budgeten för långresan.  Vi kom till slut fram till att med lite letande så skulle vi nog hitta en husbil som passar och budgeten för resan skulle också funka, så då var nästa steg att bestämma vad som var viktigt för oss.

Första kravet var en bil som kan köras på B-körkort, alltså fick inte totalvikten vara över 3500 kg.  För svenska körkort äldre än 1996 gäller en specialregel att man får köra tyngre bilar på B-körkort, men denna regel gäller inte för mig med mitt norska körkort och det är jag som kör i stort sätt hela tiden när vi är ute och reser, alltså var 3500 kg ett absolut krav.

Genom våra första undersökningar hade vi dessutom fått koll på att frågan om lastvikt var rätt viktig.  Både för att man vill köra säkert så klart, men även för att de svenska reglerna för övervikt just nu är så att övervikten beräknas på lastvikten och man kommer med en låg lastvikt snabbt upp i höga bötesbelopp alternativt att körkortet ryker.  Det här med lastvikt är dock en soppa som vi inte riktigt fått greppet om och som det verkar som säljarna mörkar så gott det går då vi inte fått samma svaret från någon av de säljare vi pratat med.

Den teoretiska lastvikten kan man enkelt ta fram genom att kolla i bilens papper, men den stämmer sällan, då det som oftast har eftermonterats utrustning som stjäl av lastvikten, detta kan vara till exempel cykelställ, markis eller solceller.  Det verkar också vara oklart vad som är standard för hur mycket bränsle och vatten som ingår i bilens tjänstevikt och hur mycket som stjäl av lastvikten.  Sen är det 70 kilo chaufför som ingår i tjänstevikten, och ingen av oss väger under 70 kilo, så en del av chauffören och hela passageraren måste räknas in i lastvikten.   Sen ska man ju ha med packning och jag lovar att man har med mera packning än på en semesterresa då man har med en resväska som får väga 20 kilo.  En av säljarna försökte övertyga oss om att man inte behöver så mycket mera än detta….  Cyklar, sängkläder, köksprylar, mat och dricka, kläder, skor, elektronik också vidare kommer snabbt upp i ett par hundra kilo.   Vår lösning på det hela var att be säljarna väga bilarna vi var intresserade av med känd mängd bränsle i, då kunde vi själva räkna om vi tyckte det räckte.  Ingen av de ställen som vägde bilar åt oss fick fram en vikt som stämde med bilens papper, men vi hittade till slut en med tillräcklig lastvikt.

Efter två-tre besök hos husbilsfirmor började vi få klart för oss hur mycket lastvikt det behövde stå i papperna för att det skulle vara en chans att vi skulle klara av totalvikten och vi började få en känsla för hur vi vill att den skulle vara möblerad.  Då blev det enklare att börja  söka på nätet och vi la ner många timmar på att leta husbilar i vår prisklass med rätt lastvikt som även hade det andra vi letade efter.  Till slut bestämde vi oss för en dagsutflykt till Örebro där det enligt olika säljsidor för husbilar på nätet skulle finnas flera husbilar som matchade kraven.  Vi hade en favorit så vi åkte för att kolla på den först och även om vi jämförde lite med en annan som fanns hos samma firma så blev det köp där och då.  Vi skrev in ett förbehåll om vägning som gjordes med bra resultat ett par dagar senare och redan en och en halv vecka senare var den klar för leverans.

Äntligen hemma!

Då vi endast är två personer behöver vi inte mera än två sängplatser.  Många modeller har sängar som vi tycker är för smala eller så behöver man kliva över varandra för att komma i och ur sängen, så för oss slutade det med att vi valde höga långbäddar.  Det vill säga enkelsängar man får klättra upp i längst bak i bilen.  Då kan vi ha sängarna bäddade hela tiden, det är plats till stort lastutrymme under och vi får plats att sova och behöver inte störa varandra när vi ska upp.  Sängarna går att bädda ihop vid huvudändan, så dom känns inte så separata som det kanske låter.  Vi kan dessutom bädda ner sittgruppen vid behov om vi skulle ha besök.

Vi ville ha ett badrum där vi kan duscha utan att blöta ner hela rummet.  Jag är beroende av min morgondusch och i fall vi fricampar eller camping- eller ställplats har mycket trafik eller dåliga servicehus så var detta inte förhandlingsbart.  I köket ville vi om möjligt ha separat kyl och frys och det fick vi.  Köket i övrigt kändes bra.  Sittgruppen skulle kännas bra med möjlighet att svänga runt stolarna man sitter i under körning.  Sofforna och stolarna är möjligen lite hårda, men vi är nöjda med utformningen och tycker det fungerar bra.  Sen var det viktigt med förvaringsplats och det tycker vi också att det finns bra lösningar och tillräckligt med plats för både inuti husbilen och i husbilens garage.  Vi har inte lyckats fylla alla skåp än och garagen behöver vi fortfarande hitta lite praktiska lösningar för, men med tanke på lastvikten så har vi utrymme så det räcker till i massor!

Inför vår första resa lastade vi på cyklarna, fyllde vattentanken, tankade fullt med diesel och packade nästan klart, sen åkte vi iväg till närmsta stället där trafikverket har våg på en rastplats för att kolla vad vi vägde och då hade vi 60 kilo kvar till totalvikten.  Alltså inga problem att lasta det som inte fanns i bilen än.  Sen är det ju inte så ofta att man åker med både full dieseltank och vattentank, men då var vi lite att spela med.

Ett par dagar efter kontrollvägning åkte vi på helgtur för att testa husbilen och ytterligare en vecka senare åkte vi på vår första semesterresa, det blev en rejäl runda i Norge och Sverige, där vi delvis åkte själva och delvis hade en extra passagerare som sov i sittgruppen, det har även blivit en del helger under hösten.  Vi har fått testat allt och skaffat eller gjort en lista på sånt som vi behöver inhandla inför sommaren resa.

För att vara första husbilen tycker vi att vi har träffat otroligt bra med våra val så långt.  Med mera erfarenhet så kanske vi ser saker som det finns bättre lösningar på, men de frågorna får vi ta tag i om och när det blir aktuellt.  Just nu längtar vi till april när ska hämta hem husbilen och börja förbereda för vår resa!

 

 

3 reaktion på “Hur vi blev husbilsägare

  1. Elizabeth

    Låter som ni kommer att få er en härlig semester nu när ni planerat så noga. 🙂

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Vet inte om vi planerat sååå noga, men härligt är jag säker på att det blir! 😃👍🏼

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.