Hur var det att resa i coronatider?

Av | 22 juli, 2020

Vi har njutit av korta husbilsresor i närmiljön under april och maj och precis lagom till semestern, som började i mitten av juni, öppnades det upp för att åka fritt inom Sverige. Osäkerheten om vad som skulle bli möjligt att göra på semestern hade varit stor och vi hade därför inte planerat så mycket. Helt klart var dock att vi inte ville bidra till någon smittspridning och vi ville göra vårt bästa för att inte smittas själva. För vår egen del tyckte vi det gick bra, men vi är lite oroliga för hur smittspridningen kommer utveckla sig med tanke på en del observationer vi gjort. Här får ni läsa hur vi gjorde och tänkte.

Färdmedel

Husbilen känns som det perfekta sättet att resa under dessa omständigheter. Det är endast oss två i bilen och vi har nästan allt vi behöver med oss. Diesel, vatten och mat måste ju så klart fyllas på i bland, så det är svårt att helt undvika folk och att komma i kontakt med saker som andra också tagit i. Vid tankning har vi alla gånger tankat med kort ute vid pumpen och direkt efter använt handsprit som vi har lättillgängligt i en pumpflaska. Handspriten har även varit flitigt använt alla andra gånger vi varit på publika platser också. Vi har ju dessutom egen tvål och handfat. Någon sällan gång gick vi in för att t.ex. köpa en glass eller något annat vi behövde efter att vi tankat, men då kollade vi alltid hur mycket trafik det var och kändes det trångt då valde vi bort det.

Husbilen är det perfekta färdmedlet i coronatider.

Handla mat och annan shopping

När det gäller mat har vi storhandlat på en matkedja där vi kan scanna varorna själva. Genom att storhandla kunde vi hålla nere antalet gånger vi behövde handla och med självscanning behövde vi inte ha kontakt med personal eller stå och packa våra varor nära andra kunder. Som oftast har jag handlat själva, men vi har i bland gjort bedömningen att gå båda två om det varit få bilar på parkeringen utanför en stor affär. Inne i butikerna tar vi det alltid lugnt och väntar eller tar en annan väg om det blir trångt.

Annan shopping har vi verkligen hållit till ett minimum och vi har alltid gjort en bedömning av hur mycket folk som redan är inne i förhållande till storleken på lokalen innan vi gått in. Sen kan det så klart fyllas på efter att vi kommit in och ett par gånger lämnade vi faktiskt utan att handla något.

Värsta kön upplevde vi på Fjällräven outlet vid Örnsköldsvik. Det var nästan hundra meter kö första gången vi åkte förbi. Och trots att den var rätt så gles, så valde vi att göra just det, åka förbi. Vi skulle vara i området ett dygn så vi bestämde oss för att göra ett nytt försök dagen efter. Nu var kön betydligt kortare, så vi valde att parkera och ställa oss i kön. Jättebra tänk med kön, men inte lika bra tänk att släppa in många åt gången som alla ska sprita händerna och kolla på de första klädställningarna. Det blev lite ihoptryckt om man säger så…

Restaurangbesök

På våra fyra veckor längs vägen blev det två restaurangbesök, mindre än på en ”vanlig” resa. Det blev ett stopp på Paltzerian utanför Piteå där vi åt paltbuffé. Några lokala delikatesser måste ju provas. På tal om lokala delikatesser så valde vi dessutom att köpa med lite renkött hem i stället för att gå ut och äta. Andra tillfället vid åt ute var sista kvällen på resan, vid Borka Brygga. Då passade vi på att äta en tidig middag innan det blev fullt i restaurangen.

Besöka sevärdheter

Vi besökte inte så många jättepopulära folktäta sevärdheter på resan, så detta har inte varit något stort problem. Ett ställe valde vi dock att gå ut av souvenirbutiken på grund av att det fylldes upp med folk och att det inte var något bra tänk på hur man skulle röra sig där inne.

När vi kom till Höga Kusten blev det tyvärr ett kortare besök än det var tänkt, då det helt enkelt var för mycket folk för oss i området. Parkeringar var fulla, campingen vi tänkte övernatta vid var full och det var helt enkelt för mycket folk överallt. Vi ville inte trängas och fick helt enkelt välja bort detta denna gång.

Umgås

Vi träffade både släkt och gamla och nya vänner på vår resa, men det blev inga kramkalas. Nån moderna coronahälsning och umgänge utomhus på behörigt avstånd var det som gällde. Vi hade som tur var tillräckligt bra väder för att detta skulle vara möjligt.

Coronaavstånd när vi träffade Majk och Eva från MEcamping

Slutsats

För vår del gick det jättebra att åka på husbilssemester i coronatider, vi valde medvetet att undvika de största folkmassorna och köerna. Vi valde bort städer helt och hållet och besökte i stället naturnära områden. Vi var sociala, men höll avstånd. Vi shoppade och åt ute mycket mindre än vanligt och när vi gjorde det, så tänkte vi efter före. Även om resan var lite annorlunda än många andra resor vi gjort så kände vi inte att vi offrade något. Det fick helt enkelt bli så här denna gång och det blev jättebra!

Som nämnt så har vi ju inte kunnat undvika folk helt och många är verkligen duktiga på att ta hänsyn, men både på semestern och i hemmamiljö tycker vi det är tråkigt att se att det finns folk som inte verkar tänka alls på att hålla avstånd och att corona finns.

Personligen tycker jag dessutom att flera verksamheter skulle behöva tänka till för att göra det lätt att göra rätt för kunderna. Det blir till exempel lite tokigt med en buffé eller en kassa längst in i en hörna om den som är klar med sitt ärende måste gå tillbaka längs kön för att ta sig därifrån. Små lokaler där det verkar kunna vistas hur mycket folk som helst är inte heller någon höjdare. Vi har sett jättebra exempel på att detta fungerar genom att man gjort tydliga skyltningar/vägar genom verksamheten och även genom att man skyltat utanför att endast ett visst antal personer eller sällskap får gå in åt gången, så vi hoppas flera tar efter.

Berätta gärna i en kommentar hur ni coronaanpassat eran resa om ni ens varit ute och rest i sommar.

2 svar på ”Hur var det att resa i coronatider?

1. eriksjos

Vi håller oss mest hemomkring mitt i högsäsong. Blir nog en runda med stugbilen i slutet av augusti eller september. Klart lugnare överlag då och extra gött i år. Dessutom är vi som regel ute efter natur och där är sällan trångt 🙂