En härlig helg vid Dalälven

Av | 19 september, 2018

Nu är det drygt två veckor sen vi kom hem från vår fyra månader långa resa och vi håller forrfarande på att landa. Det har varit mycket att fixa med hus och trädgård, vi har hunnit träffa lite släkt och vänner och jag har börjat jobba igen.  Tjänsteresa på gång nästa vecka och släktträff hemma hos oss på det.  Det har med andra ord varit rätt högt tempo sen vi kom hem, så det var skönt att packa husbilen och åka i väg i helgen som var.

Resan gick till Hedesunda Camping som ligger fint till vid Dalälven en halvtimmes åktid söder om Sandviken.  Efter att ha åkt via Uppsala för att fylla gasol, kom vi fram tidigt på fredagskvällen.  När vi installerat oss fixade vi först en snabb middag och gav oss sedan ut på en en liten promenad.  Vi promenerade längs Dalälven i området runt campingen och fotograferade lite.

Här kan man sitta och lyssna på vågskvalpet och kolla på solnedgången

På natten kom det sedan några regnskurar.  Jag gillar när det trummar på taket och det har vi inte haft för mycket av denna sommaren precis.  Bra tajmat var det också, för när det var dags att gå upp kom solen fram och vi fick en riktigt härlig dag!  Vi vandrade runt i skogarna runt campingen och plockade svamp.  Vi är inga erfarna svampplockare, men kantareller känner vi igen och vi hittade en hundbajspåse full.

Denna fick inte komma med hem, men den hade fin färg!

Detta måste ha varit den största svampen i skogen.

Vi hade dock andra planer för kvällens middag i husbilen, så svampen blev förvällt och undanställt till söndagsmiddagen efter vi kom hem.  Vi hade nämligen sett ett recept på ratatouille gjord i omniaugn och tagit med råvaror och planerat för det.  Det var ingen klassisk ratatouille, men den blev riktigt god! I botten fräste vi först lök, paprika och vitlök.  Sen hade vi i krossade tomater och fyllde sen formen med skivor av pumpa, sötpotatis, squash och tomater.  Till det stekte vi kyckling.

Ratatouille i Omniaugnen

Efter middagen var det dags för hockeypremiär, så Pär satte sig vid datorn och streamade och jag tog med kameran på en liten promenad.  Det var inte lika molnigt som kvällen innan och jag kunde njuta av solen som gick ner i Dalälven.

Utsikt från bänken på första bilden!

Helgens utflykt avslutades med en lång och lugn frukost i husbilen innan vi åkte hem.  Vi har absolut inte ledsnat på husbilslivet efter sommarens resa och hoppas komma i väg några helger till under hösten innan det blir dags för vinterförvaring.

Just nu sitter vi och funderar på vart vi ska åka till helgen.  Helst någonstans mellan Gävle, Norrtälje och Uppsala då vi inte vill åka så långt.  Någon som har förslag på en trevlig plats? Gärna vid vatten och möjlighet att vandra lite.

8 svar på ”En härlig helg vid Dalälven

Den hade ramlat omkull och fick inte följa med hem. Ingen aning om vad det är för sort, men imponerande storlek! Solnedgångar går före hockey helt klart!

1. Britt-Marie Lundgren

Visst är det härligt med små helgutflykter med husbilen. Vi var på södra Öland i helgen och fick ett par härliga dagar.
    Vi har en Omniaugn också, men är totalt värdelösa på att använda den. Det måste det bli ändring på….

Ja, det är härligt att resa lite! Satsar på några helger till innan det blir vinterförvaring! Omniaugnen är ett av våra bättre köp.

2. BP

Du är då en ny bekantskap för mig. Eller nej, det är du inte, då jag sett ditt namn många gånger bland kommentarerna hos Freedomtravel. Kul att du tittade in hos mig, stort tack:-)
    Kan ingenting om svampar, men jag tror att det var en ”död” Karljohan med massvis av maskar i;-)

Har ingen husbil/husvagn, men jag tycker det är så himla roligt att åka snålskjuts hos er husbilsentusiaster. Så tyvärr kan jag inte ge dig några tips till helgens minisemester.

Det var nog hos Freedom jag såg dig också! Kul att du hälsade på här också! Det blev en utflykt till Singö.

3. OnTrip.dk

WOW sikke nogle store og fine svampe. Det ser ud til at i har haft en dejlig weekend og det er altid dejligt at komme lidt væk.