Det här med lastvikt i husbilar

Av | 25 juni, 2019

Det här med lastvikt och överlast för husbilar, speciellt för de med totalvikt på 3,5 ton, är en av de frågorna jag ser oftast i olika grupper och forum på nätet. Och med tanke på hur lite lastvikt många av dessa husbilar har, så är det inte konstigt att det diskuteras. I många bilar finns det knappt utrymme att ta med tandborsten när man tankat fullt och satt sig bakom ratten. Jag är glad att vi själv blev uppmärksamma på denna fråga innan vi köpte vår husbil och jag har samlat på mig lite fakta och erfarenheter som jag tänkte dela med mig av.

45 kg till godo!

Vad är lastvikt?

Lastvikt är skillnaden mellan husbilens tjänstevikt och husbilens totalvikt. Totalvikten är är den maximala vikten husbilen får väga när den framförs på väg och tjänstevikten är vikten innan du börja lasta. Båda dessa vikter finns angivna i husbilens dokumentation, så då borde det ju vara enkelt att räkna ut lastvikten. Det är det dock inte…..

För det första så är det inte helt klart vad som egentligen ingår i tjänstevikten. Här har jag hittat information om 70-75 kg chaufför, olika mängder med vatten, diesel och gasol beroende på vem jag har frågat och vart jag har läst. Dessutom så ingår ingen extrautrustning i tjänstevikten. Det vill säga att utrustning så som markis, cykelställ, solceller och AC ”snor” av lastvikten oavsett om utrustningen har eftermonterats eller om det monterades på fabrik.

Se därför alltid till att väga bilen med kända mängder diesel, vatten, och gasol innan du köper den!! Se även till att den vägs per axel eller ännu bättre per hjul för att säkerställa att du faktiskt kan använda lastutrymmen för att lasta i. Det är inte ovanligt med ett stort garage, men nästan ingen lastkapacitet på bakaxeln… Du kan be återförsäljaren väga bilen åt dig eller du kan provköra och väga den själv. Det finns t.ex. möjligheter på återvinningsstationer, vissa bilprovningar och några av Trafikverkets rastplatser. Jag har hört att Trafikverkets vågar inte alltid är till att lita på, men de gånger vi har vägt så har vi hamnat ungefär som förväntat.

Men det är ju aldrig någon som kollar…

Nej, det kanske inte är kontroller så ofta, och det verkar för det mesta gå bra där ute på vägarna, men i vissa fall kan en överlastat husbil inte bara ge böter om man blir stoppat, men också vara en säkerhetsrisk. En del husbilar under 3,5 ton har större kapacitet än vad de är registrerade för och går att väga upp och klarar då rent tekniskt av övervikten, men detta gäller inte alla. Kör man med övervikt på en bil som inte har kapacitet för detta så kan detta medföra ett ökat slitage på bromsar och fjädringar. Dessutom kan överlast eller fel balanserad last i värsta fall orsaka sämre köregenskaper. Råkar man ut för en olycka kan jag tänka mig att detta är något försäkringsbolagen kollar närmare på.

Mycket grejer som ska med, markis, stolar, bord, fotpallar..

Förutom att man kan vara en risk i trafiken om man kör med överlast, så kan det blir rätt så höga böter om du blir stoppat. Här i Sverige räknas överlast som procent av den lastvikt du kan räkna ut med hjälp av dokumentationen for din husbil. Redan från 1% övervikt är det 2000 kr i böter och vid 50% övervikt är det risk för att bli av med körkortet. Om man tänker sig att man har 300 kg lastvikt, något som inte är ovanligt, så är det alltså risk att bli av med körkortet vid 150 kg överlast.

Jag kan inte reglerna för alla länder, men vad jag förstått så räknar de flesta länder överlasten på husbilens totalvikt, det vill säga att man kan ha mera överlast innan man kommer upp i de högre bötesbeloppen. Det är dock inte gratis i övriga länder i Europa om man blir stoppat heller. Här har ni några exempel på Adac.de, det är på tyska, men jag är säker på att ni förstår siffrorna!

Hur mycket lastvikt behöver man?

Det beror så klart på, men här är lite grovt hur vi uppskattade hur mycket vi behövde.

  • 100 liter (100 kg) vatten i färskvattentanken. 
  • 70 liter (70 kg) diesel
  • 10 kg gasol
  • Packning för två vuxna inkl. cyklar 150-200 kg, detta är med bord, stolar, kläder, mat, husgeråd etc.
  • 2 vuxna med en del extra kilon.

Redan här är vi uppe i 350-400 kg. innan vi sätter oss i bilen själva. En del av detta ”ingår” i tjänstevikten, men som nämnt ovan så är det bäst att väga bilen så man vet vad man har att spela med.  Detta är som sagt en mycket grov uppskattning och ni kan ju själva försöka tänka in er i eran egen situation. Hur många är ni, ska ni ha med massa sportutrustning eller leksaker till barnen?

Efter en liten runda hos en husbilsfirma så ser ni snabbt att många av 3,5 tons bilarna har tjänstevikt på 3,1-3,2 ton och säkerligen en del extrautrustning monterat. Det är dock inte omöjligt att hitta en modell som har mera lastvikt, det gäller bara att vara uppmärksam.

De flesta säljarna jag tagit diskussionen om lastvikt med är antigen undvikande i diskussionen eller kommer med osannolika förslag till hur man ska hantera detta.   Det sämsta förslaget var säljaren som tyckte att när man reser på solresa så klarar man sig med en resväska med 20 kg., och man behöver väl inte så mycket mera når man åker husbil…. Nu brukar inte jag åka på solresa, men jag tror inte folk har med grill, trädgårdsmöbler, cyklar, husgeråd och ett fylld kylskåp på de resorna! 

Cyklarna måste också med

Så hur hanterar man detta? 

Det allra viktigaste är att tänka igenom sina behov och förutsättningar innan man väljer en husbil. Var lite obekväm och be att husbilen blir vägt eller provkör och väg själva så ni har rätt information.  

Har du redan en husbil med för lite lastvikt finns ibland möjligheten att ”väga upp” eller ”typa om” den, det vill säga att registrera om husbilen för en ny totalvikt.  Det behövs då ett intyg från tillverkaren och en ny besiktning.  Detta förutsätter såklart också att du har körkort för den högre totalvikten.  Har du tagit svensk B-körkort innan juli 1996 har du ingen gräns för hur stor och tung husbil du får köra så länge den är registrerat som ”pb2”. Detta är förutsatt att du inte blivit av med körkortet nån gång sen du tog det.  Har du nyare körkort eller har blivit av med det sen du tog det, så måste du ha minst C1 körkort för att köra tyngre än 3,5 ton.  

Om du inte vill eller kan utöka totalvikten på din husbil så behöver du se över din last:

  • Det enklaste sättet att spara mycket vikt är att köra med endast lite vatten i tanken (du vill ju kunna använda toaletten). Detta förutsätter att det finns vatten att fylla när du kommer fram till din övernattningsplats. Det finns alltid på campingar och ofta på ställplatser. Detta funkar inta så bra om du fricampar, men du kanske kan klara dig utan att fylla tanken helt?
  • Vill du spara lastvikt är det självklart att alltid tömma gråvattentanken och toaletten innan du åker vidare. 
  • Se över packningen. Behöver du så mycket prylar?  Använd plast, melamin och bambu i stället för porslin och glas. 
  • E-böcker i stället för riktiga böcker
  • Låt bli att tanka fullt.   
  • Fyll kylskåpet vid ankomst. 
  • Behövs alla verktyg?  Kommer du verkligen att mecka själv? Eller kommer du ringa bärgning om det händer något?

Vad du väljer beror så klart på vad som passar dig, hur stor din eventuella överlast är och så vidare.

Hur gör vi då?

Vi blev som tur var uppmärksamma på denna frågeställning innan vi köpte husbil och kollade uteslutande på husbilar som hade totalvikt på 3,5 ton och lastvikt över 500 kg.   En tyngre husbil var inte aktuellt då mitt norska körkort inte tillåter det och det är jag som kör i stort sett hela tiden.  

Efter besök hos flera husbilsfirmor hittade vi till slut det vi letade efter, en bil som på pappret hade 550 kilo lastvikt. När den är fullastad och fulltankat och vi sitter i, har vi 30-40 kg tillgodo och det är vi mycket nöjda med. 

Vi fyller alltid vattentanken hemma och efterfyller vid behov.  Gråvatten tömmer vi som oftast innan vi förflyttar oss och toan tömmer vi när den börjar bli full.  Diesel tankar vi i normala fall fullt. 

Första sommaren var vi tre vuxna på en liten resa.  Då lämnade vi cyklarna hemma och åkte med mindre vatten i tanken.  Vid kontrollvägning vid random tillfälle hade vi då 15 kilo överlast om jag minns rätt.  

Åker vi hem från Europa och vill gränshandla så ser vi till att ha så lite vatten som möjligt i tanken och tankar eventuellt inte helt fullt med diesel heller. 

För oss funkar detta bra och vi behöver i vanliga fall inte tänka över detta.  Vi behöver inte vara oroliga för överviktsböter, onödig slitage eller att vi ska orsaka trafikolycker på grund av fel eller för mycket last och det tycker vi känns skönt! 

Trots att vi är jättenöjda med den husbilen vi har och det funkar bra med tanke på vikten, så har vi kollat en del på husbilar även under de två åren vi varit husbilsägare.  Slutsatsen är att jag kommer ta C1-körkort innan nästa husbil.  Detta för att vi då till exempel kan få möjlighet att köpa en bil som har bättre förutsättningar för att fricampa. Till exempel genom att den har solceller och utrymme för en extra toakasett. Vi funderar även på elcyklar och de är betydligt tyngre än de cyklar vi har nu. Även om vi ser dessa fördelar, så kommer vi inte byta in vår husbil närmsta tiden. 

Hur gör du?  Har du blivit kontrollvägt någon gång? Har du nåt tips för att spara vikt? 

9 reaktion på “Det här med lastvikt i husbilar

  1. Uhno Johansson

    Min husbil har totalvikt 4250kg och en last vikt
    På 500 – 750 kg. Har inte vägt husbilen fullastad
    Men har även B96 och C kort. Kommer att väga
    Husbilen så jag ser hur jag ligger till!

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      För oss räcker det med teoretiska drygt 500 kg, men det beror så klart på hur många ni är och vad ni har med för prylar! Smart att väga för att kolla hur det ligger till! Berätta gärna hur det går! 😀

      Svara
  2. Anna / boihusbil.se

    Bra att du upplyser om detta! Vi hade koll innan köp, vilket vi oxå är glada för. När vi kontrollvägde efter packning inför Europaresa i höstas hade vi 200kg tillgodo. Vi ska väga igen nu när vi lastat ut en del och bytt ut vanliga cyklar mot elcyklar. Vi håller oss förhoppningsvis på rätt sida av vågmätaren.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Ser frågan kommer upp rätt ofta och det verkar vara mycket okunskap. Ni verkar ju vara rätt återhållsamma med prylar, så ni klarar säkert den nya vägningen. Elcyklarna kan inte väga 200 kg mera än de gamla! 😀 Lycka till!

      Svara
  3. FinnsummeTone

    Bra bloggpost Linda. Det blir ganske kjapt overlast, og det er forskjellige regler for hvordan reaksjonene er på dette i forskjellige land. Det er helt klart at det er mange som kjører med overvekt, og som du sier så går dette utover både kjøreegenskaper etc. Vi har 1.060 kg nyttelast på vår bil, men av og til føler jeg at dette kan bli litt i minste laget. Etter vi var i Nederland for montering av ny fjæring har nå Alko godkjent en oppgradering med 500 kg. Det vil resultere i 1.560 kg nyttelast.
    Slik det er nå ligger kjørevekten på mellom 4.800 – 4.950 kg, så det skal bli fint med litt ekstra lasteevne 🙂

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Så deilig med litt ekstra lasteevne! Dere har vel større tanker også tenker jeg at dere kanskje må ha litt mere med dere siden dere bor i bobilen. Vi klarer oss som sagt, men må tenke litt innimellom.

      Svara
  4. Pingback: Husbilens totalvikt har för dålig marginal just nu | Boihusbil

  5. Gösta Evén

    Jag var ej medveten om detta problem när jag köpte min första HB år 20116.

    Jag har åkt till bilprovningen flera gånger för att väga bilen. Jag tankade fullt med vatten och diesel samt lastade in det som jag vile ha med mig när jag åker ensam. Ibland visade vågen 150 kg tillgodo till totalvikten ibland 200.

    Men jag får ha tre passagerare. Att tre välväxta personer med egen packning skulle få åka med inom dessa viktgränser var ju helt uteslutet.

    Så i somras bestämde jag mig får att köpa en annan HB med bättre lastkapasitet.
    Totalvikten ökade från 3850 kg till 5 000 kg och längden med en meter. Enl regbeviset ökade lastvikten från ca 450 kg till 950 kg. Så nu brukar jag ha ca 400 kg tillgodo när jag väger. Så nu är jag nöjd.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Bra att du hade till godo trots att du inte hade koll då, men som du säger kunde du inte haft med så mycket sällskap. Vi kommer nog köpa en tyngre bil vi också, men då måste jag ta nytt körkort först…

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.