Det här med lastvikt i husbilar

Av | 25 juni, 2019

Detta inlägg skrevs ursprungligen i 2019, men har uppdaterats våren 2021 då det kommit nya lagar angående övervikt. Vi har dessutom bytt upp oss till en husbil med högre totalvikt då vi insåg att 3,5 ton inte räckte för oss, så jag berättar lite om det i slutet av detta inlägg.

Det här med lastvikt och överlast för husbilar, speciellt för de med totalvikt på 3,5 ton, är en av de frågorna jag ser oftast i olika grupper och forum på nätet. Och med tanke på hur lite lastvikt många av dessa husbilar har, så är det inte konstigt att det diskuteras. I många bilar finns det knappt utrymme att ta med tandborsten när man tankat fullt och satt sig bakom ratten. Jag är glad att vi blev uppmärksamma på denna fråga innan vi köpte vår första husbil och jag har samlat på mig lite fakta och erfarenheter som jag tänkte dela med mig av.

45 kg till godo!

Vad är lastvikt?

Lastvikt är skillnaden mellan husbilens tjänstevikt och husbilens totalvikt. Totalvikten är är den maximala vikten husbilen får väga när den framförs på väg och tjänstevikten är vikten innan du börja lasta. Båda dessa vikter finns angivna i husbilens dokumentation, så då skulle man tycka att det borde vara enkelt att räkna ut lastvikten. Det är det dock inte…..

För det första så är det inte helt klart vad som egentligen ingår i tjänstevikten. Här har jag hittat information om 70-75 kg chaufför, olika mängder med vatten, diesel och gasol beroende på vem jag har frågat och vart jag har läst. Dessutom så ingår som oftast inte extrautrustning i tjänstevikten. Det vill säga att utrustning så som markis, cykelställ, solceller och AC eventuellt ”snor” av lastvikten oavsett om utrustningen har eftermonterats eller om det monterades på fabrik.

Se därför alltid till att väga bilen med kända mängder diesel, vatten, och gasol innan du köper den!! Se även till att den vägs per axel. Eller ännu bättre per hjul för att säkerställa att du faktiskt kan använda lastutrymmen för att lasta i. Det är inte ovanligt med ett stort garage, men nästan ingen lastkapacitet på bakaxeln. Du kan be återförsäljaren väga bilen åt dig eller du kan provköra och åka och väga den själv. Det finns t.ex. möjligheter på återvinningsstationer, vissa bilprovningar och några av Trafikverkets rastplatser. Jag har hört att Trafikverkets vågar inte alltid är till att lita på, men de gånger vi har vägt så har vi hamnat ungefär som förväntat.

Men det är ju aldrig någon som kollar…

Nej, det kanske inte är kontroller så ofta, och det verkar för det mesta gå bra där ute på vägarna, men i vissa fall kan en överlastat husbil inte bara ge böter om man blir stoppat, den kan också vara en säkerhetsrisk. En del husbilar under 3,5 ton har större kapacitet än vad de är registrerade för och går att väga upp, och klarar då rent tekniskt av övervikten, men detta gäller inte alla. Kör man med övervikt på en bil som inte har kapacitet för detta så kan detta medföra ett ökat slitage på bromsar och fjädringar. Dessutom kan överlast eller fel balanserad last i värsta fall orsaka sämre köregenskaper. Råkar man ut för en olycka kan jag tänka mig att detta är något försäkringsbolagen kollar närmare på.

Mycket grejer som ska med, markis, stolar, bord, fotpallar..

Förutom att man kan vara en risk i trafiken om man kör med överlast, så kan det bli böter och i värsta fall får du inte köra vidare om du blir stoppad. 1:a januari 2021 ändrades reglerna i Sverige. Nu beräknas övervikten på totalvikten i stället för på den beräknade lastvikten. Detta innebär att den procentuella övervikten inte blir lika hög som tidigare. Det är dock böter redan från 1% övervikt och vid 51% övervikt kan det vara risk att förlora körkortet. Vid mer än 10 % övervikt ska du bli nekad att köra vidare. Det är även viktigt att ha koll på eventuell övervikt per axel och inte bara kopplat till totalvikten.

På sista sidan i detta dokument hittar ni bötesbeloppen och här hittar ni förordningen om ändringen i lagen.

Det är inte gratis i övriga länder i Europa om man blir stoppat heller. På Adac.de, kan ni till exempel se bötesbeloppen för Tysland. Det är på tyska, men jag är säker på att ni förstår siffrorna!

Hur mycket lastvikt behöver man?

Det beror så klart på en massa olika saker, men här är lite grovt hur vi uppskattade hur mycket vi behövde.

  • 100 liter (100 kg) vatten i färskvattentanken. 
  • 70 liter (70 kg) diesel
  • 10 kg gasol
  • Packning för två vuxna inkl. cyklar 150-200 kg, detta är med bord, stolar, kläder, mat, husgeråd etc.
  • 2 vuxna med en del extra kilon (i vårt fall alltså).

Redan här är vi uppe i 350-400 kg. innan vi sätter oss i bilen själva. En del av detta ”ingår” i tjänstevikten, men som nämnt ovan så är det bäst att väga bilen så man vet vad man har att spela med.  Detta är en mycket grov uppskattning och ni kan ju själva försöka tänka in er i eran egen situation. Hur många är ni? Ska ni ha med massa sportutrustning eller leksaker till barnen? Behöver ni två gasolflaskor eller kanske en extra kassett till toaletten?

Efter en liten runda hos en husbilsfirma så ser ni snabbt att många av 3,5 tons bilarna har tjänstevikt på 3,1-3,2 ton och säkerligen en del extrautrustning monterat. Det är dock inte omöjligt att hitta en modell som har mera lastvikt, det gäller bara att vara uppmärksam.

De flesta säljarna jag tagit diskussionen om lastvikt med är antigen undvikande i diskussionen eller kommer med osannolika förslag till hur man ska hantera detta.   Det sämsta förslaget var säljaren som tyckte att när man reser på solresa så klarar man sig med en resväska med 20 kg., och man behöver väl inte så mycket mera når man åker husbil…. Nu brukar inte jag åka på solresa, men jag tror inte folk har med grill, trädgårdsmöbler, cyklar, husgeråd och ett fylld kylskåp på de resorna! 

Cyklarna måste också med

Så hur hanterar man detta? 

Det allra viktigaste är att tänka igenom sina behov och förutsättningar innan man väljer en husbil. Var lite obekväm och be att husbilen blir vägd eller provkör och väg själva så ni har rätt information.  

Har du redan en husbil med för lite lastvikt finns ibland möjligheten att ”väga upp” eller ”typa om” den, det vill säga att registrera om husbilen för en ny totalvikt.  Det behövs då ett intyg från tillverkaren och en ny besiktning.  Detta förutsätter såklart också att du har körkort för den högre totalvikten.  Har du tagit svensk B-körkort innan juli 1996 har du ingen gräns för hur stor och tung husbil du får köra så länge den är registrerat som ”PB2”. Detta är förutsatt att du inte blivit av med körkortet nån gång sen du tog det.  Har du nyare körkort eller har blivit av med det sen du tog det, så måste du ha minst C1 körkort för att köra tyngre än 3,5 ton.  

Om du inte vill eller kan utöka totalvikten på din husbil så behöver du se över din last:

  • Det enklaste sättet att spara mycket vikt är att köra med endast lite vatten i tanken (du vill ju kunna använda toaletten). Detta förutsätter att det finns vatten att fylla när du kommer fram till din övernattningsplats. Det finns alltid på campingar och ofta på ställplatser. Detta funkar inta så bra om du fricampar, men du kanske kan klara dig utan att fylla tanken helt?
  • Vill du spara lastvikt är det självklart att alltid tömma gråvattentanken och toaletten innan du åker vidare. 
  • Se över packningen. Behöver du så mycket prylar?  Använd plast, melamin och bambu i stället för porslin och glas. 
  • E-böcker i stället för riktiga böcker.
  • Låt bli att tanka fullt.   
  • Fyll kylskåpet vid ankomst. 
  • Behövs alla verktyg?  Kommer du verkligen att mecka själv? Eller kommer du ringa bärgning om det händer något?

Vad du väljer beror så klart på vad som passar dig, hur stor din eventuella överlast är och så vidare.

Hur gör vi då?

Som nämnt ovan är vi glada att vi blev uppmärksamma på denna fråga redan innan vi köpte vår första husbil, och vi hittade en där vi hade 30-50 kilo tillgodo när vi var fullastade och klara för en längre resa. De gångerna vi t.ex. gränshandlade i Tyskland hade vi mindre vatten i tanken och när vi hade med oss en extra passagerare en vecka så lämnade vi cyklarna hemma. Detta fungerade bra och jag tror inte vi körde med övervikt så många gånger.

Efter ett par år insåg vi att vi ville ha solceller, en extra toakasett, möjlighet att ha med två gasolflaskor och vi började fundera på att byta till elcyklar. De få kilon vi hade till godo skulle knappast räcka till detta, så jag började processen att ta nytt körkort. Jag tog mitt körkort i Norge, och där gäller inte regeln med att man får köra tyngre bil om körkortet är taget innan juli 1996. Sen började vi kolla efter husbil och det blev faktiskt byte redan innan jag var klar med körkortet. Mera om hur det gick till kan ni läsa här.

Här är vår nya pärla!

Vi har alla olika behov och önskemål, så det är svårt att säga hur just du ska göra. Jag hoppas dock att detta inlägg har gett dig lite uppslag till vad det är viktigt att tänka på, så att du kan hitta en husbil som passar för dig, och som du kan köra lagligt med!

Hur gör du?  Har du blivit kontrollvägt någon gång? Har du nåt tips för att spara vikt? 

17 svar på ”Det här med lastvikt i husbilar

  1. Uhno Johansson

    Min husbil har totalvikt 4250kg och en last vikt
    På 500 – 750 kg. Har inte vägt husbilen fullastad
    Men har även B96 och C kort. Kommer att väga
    Husbilen så jag ser hur jag ligger till!

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      För oss räcker det med teoretiska drygt 500 kg, men det beror så klart på hur många ni är och vad ni har med för prylar! Smart att väga för att kolla hur det ligger till! Berätta gärna hur det går! 😀

      Svara
  2. Anna / boihusbil.se

    Bra att du upplyser om detta! Vi hade koll innan köp, vilket vi oxå är glada för. När vi kontrollvägde efter packning inför Europaresa i höstas hade vi 200kg tillgodo. Vi ska väga igen nu när vi lastat ut en del och bytt ut vanliga cyklar mot elcyklar. Vi håller oss förhoppningsvis på rätt sida av vågmätaren.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Ser frågan kommer upp rätt ofta och det verkar vara mycket okunskap. Ni verkar ju vara rätt återhållsamma med prylar, så ni klarar säkert den nya vägningen. Elcyklarna kan inte väga 200 kg mera än de gamla! 😀 Lycka till!

      Svara
  3. FinnsummeTone

    Bra bloggpost Linda. Det blir ganske kjapt overlast, og det er forskjellige regler for hvordan reaksjonene er på dette i forskjellige land. Det er helt klart at det er mange som kjører med overvekt, og som du sier så går dette utover både kjøreegenskaper etc. Vi har 1.060 kg nyttelast på vår bil, men av og til føler jeg at dette kan bli litt i minste laget. Etter vi var i Nederland for montering av ny fjæring har nå Alko godkjent en oppgradering med 500 kg. Det vil resultere i 1.560 kg nyttelast.
    Slik det er nå ligger kjørevekten på mellom 4.800 – 4.950 kg, så det skal bli fint med litt ekstra lasteevne 🙂

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Så deilig med litt ekstra lasteevne! Dere har vel større tanker også tenker jeg at dere kanskje må ha litt mere med dere siden dere bor i bobilen. Vi klarer oss som sagt, men må tenke litt innimellom.

      Svara
  4. Pingback: Husbilens totalvikt har för dålig marginal just nu | Boihusbil

  5. Gösta Evén

    Jag var ej medveten om detta problem när jag köpte min första HB år 20116.

    Jag har åkt till bilprovningen flera gånger för att väga bilen. Jag tankade fullt med vatten och diesel samt lastade in det som jag vile ha med mig när jag åker ensam. Ibland visade vågen 150 kg tillgodo till totalvikten ibland 200.

    Men jag får ha tre passagerare. Att tre välväxta personer med egen packning skulle få åka med inom dessa viktgränser var ju helt uteslutet.

    Så i somras bestämde jag mig får att köpa en annan HB med bättre lastkapasitet.
    Totalvikten ökade från 3850 kg till 5 000 kg och längden med en meter. Enl regbeviset ökade lastvikten från ca 450 kg till 950 kg. Så nu brukar jag ha ca 400 kg tillgodo när jag väger. Så nu är jag nöjd.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Bra att du hade till godo trots att du inte hade koll då, men som du säger kunde du inte haft med så mycket sällskap. Vi kommer nog köpa en tyngre bil vi också, men då måste jag ta nytt körkort först…

      Svara
      1. Sven

        varför nytt körkort du får ju köra tyngre H B på b behörighet

        Svara
        1. ReiseLinda Inläggsförfattare

          Då jag tagit mitt körkort i Norge, så får jag tyvärr inte det.

          Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Hej, det är inte snack om 70 liter extra, det är det det är plats med i tanken. Som jag skriver så ingår lite av det som står i listan i tjänstevikten.

      Svara
  6. Pingback: Bästa Bilen Att Bygga Husbil Av? - Snickeri

  7. Ulrika

    Hej! Vi ska köpa vår första husbil och har bestämt oss för en liten, 6 meter, 5 cm lång. Lastvikten endast 360 kg….
    Någon sa till mig att dieseln INTE ingår i lastvikten. Hur är det med det?
    Mvh Ulrika i Halmstad

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Vi rekommenderar att väga husbilen med känt innehåll i tankar/personer och så. Det kan vara eftermonterat utrustning som inte ingår också. Allt står beskrivet i blogginlägget om du läser en gång till.

      Svara
  8. Pingback: Stort tack för all hjälp, och det här hittar ni hos oss! - ReiseLinda

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.