Brockenbahn och Wernigerode

Av | 17 augusti, 2018

Efter Kassel hade vi siktet inställd på Harz.  I detta fjällområde tänkte vi åka Brockenbahn till norra Tysklands högsta topp, Brocken (1141 m).  Vi tänkte besöka ett par av städerna som ligger i och runt Harz-området och vi planerade ett besök ved Tysklands längsta hängbro som stod klar förra året.

Vi började med att åka till en camping i Elbingerode.  På deras hemsida stod det att de låg bra till för en utflykt till Brocken.  Det var väl i och för sig inte fel, men väl på plats så tyckte campingvärdarna att vi skulle ta Brockenbahn från Wernigerode.  Priset skulle vara det samma från Wernigerode som från hållplatsen fem kilometer från campingen och de tyckte vi skulle få mer för pengarna genom att åka hela sträckan.  Vi stannade två nätter i Elbingerode i alla fall.  Där passade vi på att tvätta lite kläder och promenerade till centrum för att se oss om.  Det var en liten stad där det inte hände mycket.

Flott kyrka i Elbingerode

Wernigerode

Wernigerode kallas också för den färggranna staden vid Harz. Med tanke på alla färggranna korsvirkeshus är det inte svårt att förstå varför!

Färggranna Wernigerode

Det fanns ett par ställplatser att välja på i Wernigerode, och vi valde den vid Katzenteich.  Den låg bra placerat i förhållande till centrum och järnnvägsstationen och det var en av de billigaste ställpaltserna så långt på resan.  Det kostade 5 euro att öppna bommen för att komma in, sen kunde man stanna så länge man ville.

Efter att ha installerat oss på ställplatsen promenerade vi in till centrum.  Centrum var mycket trevligt med alla korsvirkeshus och ett trevligt torg med försäljningsbodar.  Vid torget hittade vi en Ratskeller-restaurang där vi åt lunch.  Vårt tips om att välja Ratskeller-restauranger håller fortfarande i sig!  Vi äter så klart på andra restauranger också, det är inte alltid det är rätt tidpunkt eller rätt meny för Ratskeller när vi ser en.  Det brukar dock vara lyckat när vi gör det!

Trevliga Ratskeller i Wernigerode. Vi rymde värmen ute och satt inne och åt!

Förutom restaurangbesöket och promenaden blev Wernigerode mest en utgångspunkt för vår utflykt till Brocken denna gång.  Vi kommer dock gärna tillbaka då det fanns mycket att se och göra!

Brockenbahn

Att åka till Brocken blev ju huvudanledningen att åka till Wernigerode efter att campingvärdarna i Elbingerode rekommenderade det.  Brockenbahn är en del av ”Harzer schmalspurbahnen”, ett nätverk av smalspåriga järnvägar i Harz.  Egentligen är det sträckan från hållplatsen i Drei Annen Hohne till Brocken som utgör Brockenbahn, men det går även direkttåg till och från Wernigerode.  Vi behövde byta i Drei Annen Hohne på väg till Brocken, men tog ett direkttåg ner.  Om målet med resan endast är att besöka Brocken och man inte har så mycket tid, så går det både flera tåg och är en kortare sträcka om man väljer Drei Annen Hohne,

Ånglok som står i lokstallet och väntar på tur

Vi kom till stationen ungefär en halvtimme innan tåget vi hoppades åka med skulle gå och köpte en tur och retur biljett.  Biljetten var öppen och kunde användas på valfria avgångar den dagen.  Platsreservering var inte möjligt.  Tågen var rätt fulla i båda riktiga för oss, men med tanke på att det var semestertider och troligen högsäsong, så var det inte så farligt.

Väl uppe på Brocken finns det flera ställen att välja på om man vill ha en matbit eller något att dricka.  Det fanns ett museum och några monument att kolla på.   På toppen finns även en stor väderstation och ett hotell i fall man vill övernatta.  Viktigast av allt är dock de fina vida vyerna! Toppen ligger lite för sig själv i landskapet och man ser långt.  Runt hela toppen går dessutom en fin promenadväg där man flera ställen har fin utsikt till tågen som passerar på väg upp eller ner.  Det finns även en hel del vandringsleder i området, men med den värmen vi hade dessa dagar, var en vandring inte aktuellt för oss.

Härliga vyer från Brocken

Fin promenadslinga runt Brocken

Resten av Harz då?

Vi hade, som jag skrev i inledningen, eventuellt tänkt att besöka nån mera stad, men under tiden vi var i Wernigerode insåg vi att nån stad låg åt ”fel håll” i förhållande till fortsatte planer.  Quedlinburg, som stod högt på listan visade sig ha dåligt med ställplatser och dessa verkade enligt recensionerna inte vara så bra heller, så då spar vi det till ett annat år.

Att besöka hängbroar verkar inte vara vår grej.  För två år sen skulle vi besöka Tysklands längsta hängbro Geierlay Brücke vid Mörsdorf.  Där finns det ett besökscentrum ett par kilometer från bron och när vi kom dit fick vi veta att den var stängt på obestämt tid (den dagen) på grund av en olycka.  Förra året öppnades en ny Tysklands längsta hängbro i vid Rappbodetalsperre i Harz, så den tänkte vi besöka efter Wernigerode.  Via internet hittade vi en ställplats på en ridgård ett par kilometer från bron och tänkte ta in på den och sen promenera eller cykla till eller från bron.  Väl på plats fanns det några skyltar, men i övrigt inga spår efter nån ställplats. Vi åkte då vidare mot hängbron, men där var det parkeringskaos och inga husbilar fick komma in på parkeringen.  Trots parkeringsförbud stod det även bilar längs vägen nån kilometer åt varje håll från hängbron.  Kaotisk som sagt var och vi tappade lusten.  Vi fick åtminstone se hängbron från vägen denna gång!

Det blir definitivt mera Harz på en senare resa.  Härlig natur och foton på städer med korsvirkeshus lockar alltid.  Quedinburg har vi ju varit till tidigare och en bit ostkaka på Cafe Vincent står högt på listan!

4 svar på ”Brockenbahn och Wernigerode

1. FREEDOMtravel

Min första resa utanför Norden gick faktiskt till just Harz. Jag var väl sisådär 11 år och åkte skidor med familjen 🙂

Vi såg några skidbackar från Brocken, tror det finns en på ena bilden i inlägget också. Otraditionellt resmål får svensk skidresa dock?

Finns mycket att se i Harz och vi ska definitivt tillbaka! Det stod små gruvvagnar lite överallt tyckte vi!