Årets sista husbilsresa – en långhelg i Norge och Sverige.

Av | 24 oktober, 2018

Så är husbilsäsongen över för vår del. Nu ska husbilen tömmas och tvättas innan den körs till vinterförvaring.  Tack vare vår långa resa i sommar har vi fått ihop runt 140 nätter i år, och det har verkligen varit en toppensäsong! Jag tänkte summera den lite mera i ett senare inlägg, innan dess ska ni få höra om årets sista husbilsresa!

Efter att har räknat över antalet lediga dagar som fanns kvar att ta ut efter sommarens långa ledighet samt kollat i kalendern på jobbet, uppenbarade möjligheten att göra årets sista husbilshelg till en långhelg.  Efter att ha kikat lite på kartan och diskuterat olika möjligheter landade vi på ett åka till Norge och hälsa på släkt och vänner.  Vi har inte varit där sen julen förra året och det är osäkert när nästa möjlighet dyker upp.

Som vanligt stod husbilen färdig packat när jag kom hem från jobbet och det var i princip bara att parkera personbilen, lämna jobbväskan inne, göra en snabb avstämning av att vi fått med allt och sen var vi på väg!

Resan till Norge är cirka 60 mil och vi planerade en övernattning längs vägen.  Vi hade inte riktigt bestämt vart vi skulle landa för kvällen, men siktade oss efter ett tag in på ställplatsen på Boforsudden i Karlskoga.  Vi var lite oroliga att den skulle vara fullbelagd på en fredagskväll så mycket positivt som vi läst om den, men det fanns flera platser ledig när vi kom fram i sjutiden.  Det fanns till och med platser på första parkett mot vattnet.

Härlig ställplats på Boforsudden

Pär hade gjort i ordning en chili con carne som vi värmde upp och åt till middag innan vi streamade några serier och firade in helgen!

Efter en lugn frukost i husbilen på lördag morgon åkte vi vidare hem till mamma där vi planerade att stanna en natt på parkeringen utanför.  När vi installerat oss blev det en snabb lunch innan vi åkte i väg tillsammans med mamma på ett spontanuppdrag som bröllopsfotografer! Vi blev tillfrågade på kvällen innan när vi var på väg till Norge och självklart ställde vi upp på det.

Väntar på Brudparet

Klockstapeln vid Søndre Slagen kirke.

Vi träffade brudparet och och fotograderade en stund utanför kyrkan efter vigseln.  Sen gick resan vidare till Horten där vi åt på den kinesiska restaurangen Golden Crown.  Vi har varit här två-tre gånger tidigare och det är en riktigt trevlig restaurang med bra service och jättegod mat!

Söndagen hade vi kanonfint väder och gjorde en utflykt till Holmestrand.  Där har det hänt mycket de senaste åren.  Vi kollade bland annat på den nya järnvägsstationen inne i fjället, tog hissen upp på fjället och åt russinbulle och drack varm choklad på en bänk på bryggan.  Mera om detta kommer i ett eget inlägg!

Holmestrand from above

På kvällen hade vi tänkt flytta husbilen till Holmestrand och gå ut och käka med ett par kompisar där.  Det visade sig dock att ställplatsen i Holmestrand hade stängt för säsongen, så vi bestämde oss för att stå en natt till utanför hos mamma.  Middagen med kompisarna flyttades till Gamle Eidsfoss Kro och mamma och morbror följde också med.

Gamle Eidsfoss Kro är en mysig liten restaurang i den lilla bygden Eidsfoss som ligger i kommunen jag kommer ifrån.  Eidsfoss är en gammal järnverksbygd med mycket industrihistoria.  Nu förtiden bedrivs mycket konsthantverk på orten och under sommarhalvåret arrangeras flera festivaler kopplade till detta.  Eidsfoss förtjänar säkert ett par egna inlägg här på bloggen, men denna gång får ni nöja er med det här och några foton.  Maten var förresten jättegod och vi åker gärna dit igen!

Eidsfoss. Restaurangen ligger i det röda huset

Fint i Eidsfoss

God mat på Eidsfoss Gamle Kro

Måndag började vi resan hemåt och bestämde oss för en avstickare till Borensberg vid Göta Kanal.  Vi behövde en öppen ställplats med tömningsmöjligheter och det verkade trevligt där.  När vi kom fram var det endast en husbil där och det kom en till lite senare.  Det var alltså långt ifrån fullt, då det fanns 30 platser där.  När vi kom fram blåste det kraftigt ute, så förutom att tömma våra tankar och spana in den fina servicehuset kurade vi ihop oss och myste i husbilen denna sista husbilskvällen för i år!

Dagen efter blåste det lite mindre och solen sken lite till och från, så det blev en promenad längs Göta Kanal innan vi packade ihop och åkte hem.

Lite vatten Göta Kanal

Ställplatsen i Borensberg.

Som ni förstår hade vi en härlig helg med fina upplevelser tillsammans med nära och kära! Ett mycket bra avslut på husbilssäsongen blev det!  Nu blir det cirka fem månader utan husbil, men vi är säkra på att att vi kommer fylla den tiden med spännande saker också!

6 svar på ”Årets sista husbilsresa – en långhelg i Norge och Sverige.

1. FREEDOMtravel

Trevligt med en hösttur! Jag kan tycka att det är helt ok att det blir paus från husbilandet ibland. Då blir det variation och det blir desto roligare när man kan ge sig av igen! 🙂

Alltid härligt med resa! Vi ska nog hitta på lite roligheter utan husbilen också!

2. BP

Låter som en perfekt avslutning på husbilssäsongen 2018. Å vilken skillnad det är mellan Sverige och Norge. Tänker då först och främst på de fina byggnaderna i Norge. Å du maten – mums! Lammlägg – bara älskar lammägg. Tur att det finns att köpa hos min lokala ICA:-)

Ja, det blev ett bra avslut! Eidsfoss är fint och många av byggnadene där är gamla och trevliga. Maten var jättegod, både lammet och kycklingen!

3. Britt-Marie Lundgren

Vilken härlig avslutning på husbilssäsongen. Vår säsong avslutades redan för en månad sedan men det känns helt ok.
    Nu har ju den första snön kommit och då är det skönt att ha husbilen klar på vinterförvaring.
    En eloge för som vanligt fina bilder!