Årets första bad i vulkansjön Laacher See

Av | 11 augusti, 2018

Efter olidligt varma och dessutom struliga dagar och nätter i Trier tog vi in på en camping vid Laacher See.  Laacher See är en vulkansjö i området Vulkaneifel.  Vi är inga badlejon, men vi hoppades att närheten till vatten och lite grönska skulle göra livet lite skönare i värmen! Närmare 40 grader och en ställplats med betong/asfaltyta och minimalt med skugga är inget vi rekommenderar!

Laacher See och Maria Laach

På campingen fick vi en fin avskärmad plats nära badstranden och servicehuset och stannade tre nätter för att återhämta oss och tvätta kläder.   Hela området är ett naturskyddsområde och runt sjön är det bara ett par platser där man får lägga i båt, bada och liknande.  Campingen har den officiella badstranden i området och på dagtid kom även folk utifrån för att bada.  Lite stojigt blev det i bland, men det var inget som störde.   Tidigt på morgonen och på kvällarna hade vi sjön nästan för oss själva och passade på att ta årets första bad, troligen det första utomhusbadet på över tio år!

Årtiondets första bad!

Från vår plats hade vi utsikt till klosterkyrkan Maria Laach som ligger längre bort längs sjön.  Efter en morgon med en av resans få regnskurar blev det en cykeltur på fin grusstig genom skogen för att kolla närmare på det lilla samhället.  Där fanns, förutom kyrkan, möjlighet att få sig en matbit, det fanns konst och bokhandel, trädgårdshandel, parker och några flera hantverksaffärer.  I området finns även fina vandringsleder och möjlighet att hyra roddbåt eller trampbåt för en tur på Laacher See.  Vi köpte vår fina nya maskot ”Fritz” i trädgårdshandeln där.  Ni kan kolla hur gullig han är på vår Facebooksida eller på Instagram

Klosterkyrkan Maria Laach

Vulkaneifel

Vulkaneifel är ett område som ligger väster om Koblenz.  Detta var andra gången vi besökte området och hit kommer vi att återkomma.  Det finns flera vulkansjöar, vulkanparker och museum, vandringsleder och cykelleder att utforska i Vulkaneifel.  Vi har även missat arrangemanget ”Nacht der Vulkane” som är ett pyro- och fyrverkerishow i vulkanens tecken hålls varje år och ska vara spektakulärt.

Vi har på en tidigare resa besökt vulkanparken Terra Vulcania i Mayen.  Där gick vi med på en mycket bra rundvandring inomhus i museet, som hade en del hands on aktiviteter, och utomhus bland konst och spår efter vulkanisk aktivitet.  Vi fick se fladdermössgrottan och schakt 700.  Sen strosade vi runt en stund själva utomhus och kollade lite extra.

Från Terra Vulcania i Mayen

På det tidigare besöket gjorde vi en vandring till toppen av Nastberg.  Det var härliga stigar med gott om skyltar som beskrev naturen längs vägen och på toppen möttes vi av en härlig utsikt.  Det var riktigt kvavt väder med lite regn hängande i luften under vandringen och när vi kom ner var vi både trötta och hungriga.

Från parkeringen stod det skyltat till restaurangen Eicher Hütte, så vi tog oss dit.  Vi kom nån halvtimme innan middagsserveringen skulle börja, men innehavaren såg förmodligen hur hungriga vi var så han lovade att fixa nåt.  Vi frågade vad som var enkelt och snabbt och beställde samma rätt för att göra det enkelt.  Vi satte oss på balkongen under tak och var glada vi hann dit innan regnet kom! Sen kom maten och den smakade jättegott.  Ägaren tog sig tid att prata ett tag om restaurangen, Nastberg, resor med mera så detta blev med andra ord en oväntat minnesvärd händelse!

Vulkanlandskap på Nastberg

Eicher Hütte

Förutom de mera geologiska sevärdheterna, ligger Burg Eltz, som jag skrivit om tidigare i Eifel-området.  Vi har även åkt med museijärnvägen Brohltalbahn, eller Vulkan-expresss, som den kallas.  Det var en trevlig tur genom flott natur.  Just denna utflykt var dock i samband med ett event och vi hade inte så mycket fokus på reseupplevelsen.

Brohltalbahn

Som ni förstår så finns det mycket att se och göra i Vulkaneifel och som vanligt när vi besöker ett ställe känns det som man bara skrapar lite på ytan.  Är ni flera som har det ”problemet”??