Äntligen semester och vi är framme i Tyskland

Av | 6 september, 2019

Äntligen blev det min tur att ha semester! Jag hade ju lite semester i maj. Då var vi till Berlin och var även med på resan Strandkorgsutmaningen, men sen har jag jobbat fram tills nu. Det var helt självvalt, men nu kändes det verkligen som det var dags för semester och en liten resa. Nu har vi tagit oss till första stoppet i Tyskland och här kommer en liten sammanfattning av resan hit.

Etapp ett

Efter avslutat arbetsdag i onsdags stod husbilen nästan klar för avresa, det var bara att dubbelkolla ett par saker innan vi rullade i väg. Resan gick i riktning Göteborg där vi skulle ta färjan dagen efter. Efter en resa i varierande väder parkerade vi på Kumla Golfklubb strax innan det blev mörkt. En lagom lång första etapp och vi fick även lite mysigt regn på taket under kvällen! Så skönt att resan var igång!

Vi betalade med Swisch redan vid ankomst, men gick bort till receptionen på morgonen. De ville gärna att man skrev upp sig på en lista. Dusch och toaletter fanns vid receptionen ett par hundra meter från ställplatsen. El, vatten och tömning av gråvatten och toalett finns vid ställplatsen. En trevlig och välordnat ställplats som vi gärna använder igen som ett stopp längs vägen.

Ställplatsen vi Kumla GK. Vi och fem husvagnar.
Klubbhuset med toaletter och omklädningsrum på gaveln.

Etapp två

Efter en god natts sömn och en lugn morgon i Kumla rullade vi vi vidare mot Göteborg. Det blev endast ett par korta stopp längs vägen, så vi kom tidigt fram till Tysklandsterminalen där vi ställde oss i kön direkt. Det är ju bara att vända stolarna så är vi hemma, så det var inga problem att slå ihjäl lite tid i kön.

Nästan längst fram i kön!

Att ta färjan från Göteborg till Kiel är vår favoritrutt i till Tyskland, så det har vi gjort rätt så många gånger nu, både med husbil och personbil. Vi hinner till Göteborg på en dag utan att stressa och vi får en god natts sömn innan vi vaknar utvilade i Tyskland.

I och med att vi åkt några gånger nu, så har vi även fått bra koll på hytterna och vi brukar välja hytterna på däck 11. Dessa är lite dyrare, men frukost och lounge ingår. Det vill säga, det finns välkomstdrink i form av bubbel eller öl vid ankomst. Kaffe och te finns tillgängligt hela tiden. Sen brukar det finnas lite choklad, kakor och frukt som står framme hela överfarten. Favorithytten är Skylight Cabin. Detta är invändiga hytter, men de har en stor rund säng. Övriga hytter med dubbelsäng har bara 1,40 breda sängar och det tycker vi blir lite trångt!

Stora fina sängar i Skylight Cabin
Perfekt för en välkomstdrink med tilltugg.

Vi passade verkligen på att nyttja hytten denna gång. Vi började med att hämta en liten välkomstdrink. Sen blev det en riktigt god hamburgare i restaurangen, lite shopping och tillbaka till hytten. Där blev det sängläge och landskamp i fotboll tills det var dags att sova. På morgonen blev det en god hotellfrukost och lite fotografering på däck innan vi var framme i Kiel och det var dags att köra av färjan.

Solnedgång från färjan. Solnedgångar är aldrig fel!
Nästan framme vid Schwedenkai i Kiel

Etapp 3

I Kiel började vi med att köra till köpcentret Citti för att bunkra lite. Vi hade åkt hemifrån med nästan tomt i kylskåpet, så det behövdes. Med välfylld kylskåp åkte vi sedan till macken som ligger granne med köpcentret, där brukar det vara billig diesel och den kostade nu 1,22 euro.

Sen var planen att åka till Rendsburg. Där var vi även förra året. Vi tyckte det var trevligt att sitta vid Kiel-kanalen (även kallad Nord-Ostsee Kanal, NOK) och spana båtarna som passerade. Vi hade dock planer om att testa ställplatsen på motsatt sida av där vi stod förra året, den vid Kreishafen. Där kan man stå nästan helt nere vid vattnet och med Rendsburger Hochbrücke som närmsta granne är det ”spännande” att se om båtarna går under bron! Väl framme visade det sig att det inte var någon ställplats där just nu på grund av vad vi uppfattade som en roddtävling som ska vara i helgen. Ställplatsen hade i stället en scen och en massa bodar och vi fick ta till plan B.

Plan B blev att kolla om det fanns plats vid Kanal Café där vi stod förra året. Vi trodde egentligen inte själva att det skulle finnas plats med tanke på arrangemang och att den ena ställplatsen var stängt, men kolla kunde vi ju.. När vi kom fram stod det 5-6 husbilar i kö för att komma in på ställplatsen och vi bestämde oss direkt för att åka vidare utan nån plan C.

Plan C

Det ligger många ställplatser längs NOK och under färd kollade Pär vilka som låg längs vägen. Plan C kom med andra ord till i farten och den gick i lås. Några minuter senare parkerade vi för natten vid Schachtholm.

Ställplatsen här har vatten, el (på en del av platserna), tömning av toa och gråvatten samt fyllning av vatten. Vi fyllde i utsida av ett kuvert med våra uppgifter och la i rätt belopp innan vi lämnade kuvertet i en brevlåda. El tillkommer och betalas med 1 euro-myntar i en stolpe.

Här ska vi landa efter transportetapperna, ta det lugnt, spana på båtar och planera fortsatt färd. Det enda vi vet är att vi ska ta färjan från Sassnitz om två veckor. Så skönt att semestern är i gång och att vi äntligen är på plats i vårt kära Tyskland!

Ser ni Kielkanalen (NOK) där borta?
En av dagens första spaningar.

Har du testat någon av ställplatserna längs NOK?

8 svar på ”Äntligen semester och vi är framme i Tyskland

1. Jocke

Så roligt att följa er, vi tar ju Kiel färjan på onsdag och nu lutar det åt Mosel direkt. Chilli och njut?❤️??

Välkommen efter. Vi har ”bara” två veckor nu, och åker troligen inte så långt söderut. Det blir en runda i norr och sen hem från Sassnitz.

2. Tommy Lindgren

Kul att följa Er på Era resor. Vi åker också en hel del, men väntar bara in 2021 när vi kan åka på heltid och njuta av det underbara husbilslivet. Ha en fortsatt trevlig resa och njut.

Roligt att du hänger med våra resor! Skönt att ha något att se fram emot som inte ligger så långt borta! Fick ju verkligen smaken på att åka en längre tid när vi gjorde fyra månader i Tyskland förra året!

3. Anna / boihusbil.se

Hoppas ni får en skön semester, vi hänger med, även om vi lämnat den norra delan av Tyskland idag för att på måndag inta Berlin en sväng. En vacker dag kanske vi har korsande vägar 😀

Tack! Det blir säkert bra! Så skönt att det äntligen blev dags! Ha det så trevligt i Berlin! Vi hamnar kanske där i slutet av nästa vecka.

4. Britt-Marie Lundgren

Vilken härlig hytt! En sådan får vi nog testa vid någon resa.
    Vid Kiel kanalen har vi aldrig stått. Det får vi testa när vi gör norra Tyskland lite grundligare. Ha det riktigt skönt!!

Jo, vi gillar den hytten, eller speciellt sängen! 1,40 är inte lika skönt! Tror nästan NOK är på gång att bli en tradition för oss.